Stichting Vrienden van de Pauluskerk

Het doel van de Stichting Pauluskerk is de Pauluskerk in Baarn als rijksmonument en kostbaar religieus erfgoed in stand te houden voor de Baarnse samenleving.

De stichting werkt aan een veelvuldig en veelzijdig gebruik van het gebouw.
Dat kan zijn als:

• podium voor concert, toneel of dans
  • ruimte voor exposities, recepties of lezingen
  • vergaderlocatie
  • vrij te bezoeken historisch monument

De Stichting heeft vijf bestuursleden, vanuit diverse belanghebbende partijen. Lees hier de beleidsvoornemens van de stichting.

Brink met Pauluskerk

De Pauluskerk – huis voor kunst, cultuur en bezinning in Baarn

De Pauluskerk is het oudste en beslist het meest indrukwekkende monument van het dorp. De Stichting Vrienden van de Pauluskerk wil dit historische erfgoed weer een centrale plaats geven in de Baarnse samenleving.
De kerk moet een levend monument zijn en blijven, waar altijd iets te doen of te beleven is op het gebied van kunst, cultuur en bezinning. Als samenbindende factor in de dorpsgemeenschap krijgt de Pauluskerk zo nieuwe betekenis.

De kerk kan een oecumenisch, cultuur­historisch, multicultureel en kunstzinnig centrum zijn voor alle geledingen uit de Baarnse samenleving. Daarvoor heeft de Stichting Vrienden van de Pauluskerk ook de hulp nodig van al die geledingen uit het dorp.

Hoe kunt u bijdragen?

De Open Kerk is mogelijk dankzij zeer gewaardeerde vrijwilligers die de vrijwel dagelijkse openstelling van de Pauluskerk mogelijk maken. Zij zijn aanwezig als gastheer of -vrouw, verstrekken informatie en verlenen ondersteuning bij de activiteiten in de Pauluskerk.

Meld u aan als Vriend van de Pauluskerk. De stichting Vrienden van de Pauluskerk is aangemerkt als culturele ANBI. Uw bijdrage is daardoor,
onder bepaalde voorwaarden, voor 125% fiscaal aftrekbaar.

Voelt u zich betrokken bij de Pauluskerk, dan kunt u dit streven van de Vrienden van de Pauluskerk ondersteunen. Hoe meer vrienden, hoe sterker wij staan.

U kunt Vriend van de Pauluskerk worden met een jaarlijkse bijdrage van minimaal € 25.

Stichting Vrienden van de Pauluskerk is een onafhankelijke, algemeen nut beogende organi­satie en niet gebonden aan een kerkgenootschap of particulier belang. De Stichting Vrienden van de Pauluskerk draait volledig op vrijwilligers. We staan voor de uitdaging om naast grote restauratieprojecten de vaste onderhoudskosten van € 40.000 per jaar te financieren. Draagt  u deze verantwoordelijkheid met ons mee?

Help de Pauluskerk behouden met € 200 per jaar

• Voor de structurele financiering van de Pauluskerk vormen de Pauleniers een fonds.
  • Pauleniers dragen elk jaarlijks € 200 of een veelvoud bij en dragen daarmee het vaste onderhoud van de kerk. Iedere Paulenier onderhoudt zo een of meerdere dagen per jaar onze Pauluskerk.
  • Pauleniers zijn betrokken bij het dorp Baarn, haar historie en haar actualiteit. Zij dragen financiële verantwoordelijk­heid voor de Pauluskerk.
  • Eenmaal per jaar komen alle Pauleniers bijeen voor een gezellige avond in de kerk, opdat we in gezamenlijkheid blijven beseffen hoe mooi en belangrijk de Pauluskerk is voor het dorp.
  • Met enige regelmaat organiseert de stichting als blijk van waardering een lezing of ontvangst rondom een concert of een ander evenement met een bescheiden borrel.

Privé of zakelijk

• Pauleniers committeren zich voor meerdere jaren, waarna het stokje aan een ander overgedragen kan worden. Zij kunnen privé € 200 per jaar bijdragen via een lijfrente­schenking, waarmee zij zich voor minimaal vijf jaar verbinden.
    Als gevolg van de Geefwet voor culturele instellingen is een bijdrage als Paulenier voor 125% aftrekbaar voor de inkomsten­belasting. In de meeste gevallen kost het Paulenierschap dus minder dan de helft van wat de Paulenier bijdraagt om de Pauluskerk in stand te houden! Het is mogelijk het Paulenierschap in maandelijkse bijdragen te voldoen.
  • Ondernemers/bestuurders kunnen desgewenst ook via hun bedrijf/organisatie een Paulenierschap adopteren. Zij bepalen zelf welke medewerker als Paulenier het bedrijf vertegenwoordigt. Bedrijven verbinden zich voor minimaal 5 jaar en ontvangen jaarlijks een factuur.

ANBIIn het jaarverslag 2023 staan alle gegevens m.b.t. de ANBI status benoemd.

Wilt u bijdragen aan de Pauluskerk als…
1. Vrijwilliger
2. Vriend van de Pauluskerk
3. Paulenier
Aanmelding kan via dit aanmeldformulier.

pianist in de Pauluskerk

Alexander Jansen achter de vleugel in 2023