vleugel in de Pauluskerk
De sfeervolle ruimte van de Pauluskerk leent zich bij uitstek voor het uitvoeren van muziek in een kamermuzikale bezetting.

Klassieke muziek voor iedereen

Op 21 september is de serie Paulusconcerten voor het muziekseizoen 2024/2025 van start gegaan in de aan de Brink gelegen Pauluskerk. Er staan in totaal zeven aansprekende concerten op stapel voor de zaterdagmiddag (zie programma hieronder).

De concerten in de Pauluskerk vangen aan om 16.00 uur. De minimale toegangsprijs bedraagt 10 euro (meer mag!). Voor 50 euro kan bij de ingang van de kerk een overdraagbaar passe-partout worden gekocht dat geeft recht op gratis toegang tot de complete serie van zeven concerten.

Zaterdagmiddag 30 november 2024, aanvang 16.00 uur, vindt in de Baarnse Pauluskerk een door het Pandora Strijkkwartet verzorgd concert plaats. 

Aan het concert met muziek van Haydn en Mozart verleent klarinettiste Eefje Benning haar medewerking.

   

Zaterdagmiddag 26 oktober brengt de Baarnse schrijver Bert Natter samen met pianist Marcel Worms in de aan de Baarnse Brink gelegen Pauluskerk een bijzonder literair concert. In een intieme setting leest Natter treffende stukjes voor uit zijn boek ‘Leven met Lidewij’. Daarin schetst hij een liefdevol portret van zijn dochter Lidewij, die zich met haar meervoudige beperking op geheel eigen wijze heeft ontwikkeld tot een prachtige jonge vrouw. In zijn boek onderzoekt hij niet alleen de werking van haar brein, maar ook hoe er in vroeger tijden werd gedacht over kinderen met een beperking. Kort gezegd probeert hij een antwoord te vinden op de fundamentele vraag: wat maakt een mens tot mens?
De voordrachten van Natter worden afgewisseld met pianomuziek gespeeld door de internationaal gerenommeerde pianist Marcel Worms, die bekend staat om zijn verfijnde interpretaties van werken van zowel klassieke als moderne componisten. In de Pauluskerk speelt hij composities van onder andere Erik Satie, Franz Schubert, Robert Schumann en Federico Mompou. De pianostukken vormen een subtiele en emotionele begeleiding bij de voorgelezen fragmenten en zorgen voor een harmonieuze wisselwerking tussen woord en muziek.
Al met al belooft het een bijzondere middag te worden te worden in de Pauluskerk. Het optreden van de schrijver en pianist begint om 16.00 uur en biedt bezoekers een unieke kans om zich te laten meevoeren in het verhaal van een vader en zijn bijzondere dochter, begeleid door prachtige pianoklanken.

De spits werd afgebeten op 21 september door het Apollo Ensemble.

In de Pauluskerk bracht het Apollo Ensemble een Italiaans programma met barokmuziek vol opzwepende dansen, virtuoze sonates en hartstochtelijke melodieën van componisten als Arcangelo Corelli, Antonio Lotti en Antonio Vivaldi. Van laatstgenoemde laten de barokviolisten David Rabinovich en Daphne Oltheten, barokfagottist Thomas Oltheten en klaveciniste Marion Boshuizen het concert voor fagot, twee violen en klavecimbel RV 106 weerklinken in de Pauluskerk. Vivaldi schreef het concert toen hij als leraar verbonden was aan het Venetiaanse meisjesweeshuis Ospedale della Pietà. Het concert staat bol van onderscheidende melodieuze ideeën en weerspreekt de klacht van sommigen dat Vivaldi’s muziek vooral gekenmerkt wordt door voorspelbaarheid.

David Rabinovich
De in Oekraïne geboren violist David Rabinovich maakt sinds de oprichting van Apollo Ensemble in 1992 als eerste violist deel uit van het ensemble. Na zijn vioolstudie aan het Glinka Conservatorium in Novosibirsk studeerde hij barokviool bij Sigiswald Kuijken en Elizabeth Wallfisch aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn grootste passie is kamermuziek, de meest intense vorm van ensemblespel en muzikale interactie. Onder zijn artistieke leiding heeft het Apollo Ensemble zich ontwikkeld tot een topensemble met een duidelijke eigen visie. Naast zijn activiteiten met het Apollo Ensemble is hij als violist ook actief in andere prestigieuze barokorkesten, zoals het Amsterdam Baroque Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Anima Eterna en Les Arts Florissants. Zo werkte hij samen met dirigenten als Ton Koopman, Philippe Herreweghe, William Christie en Roger Norrington.

Wilt u nog even  terugkijken naar het  vorige seizoen? Dat kan.

Het was genieten van Haydn en Mozart in de Pauluskerk. Terwijl in de Paaskerk de concertbezoekers ongetwijfeld aan het genieten waren van Rossini’s Petite messe Solennelle bracht de sopraan Johannette Zomer samen met fortepianist Siebe Henstra zaterdagmiddag 20 april in de even verderop aan de Brink gelegen Pauluskerk een programma met voornamelijk weinig gehoorde composities van Haydn en Mozart.
Dat concert opende met vier liederen van Mozart en besloot na een viertal canzonetta’s van Haydn met diens cantate Arianna a Naxos. Als intermezzo speelde Siebe Henstra op zijn in 1789 in Wenen gebouwde fortepiano zeer overtuigend Mozarts sonate voor pianoforte KV 332. Hun optreden werd door het dankbare publiek terecht beloond met een stevig applaus!
Na afloop van het concert lieten veel vaste bezoekers van de Paulusconcerten weten uit te zien naar het nieuwe concertseizoen.
Dat gaat zaterdagmiddag 21 september van start met een door het Apollo Ensemble verzorgd Italiaans barokconcert met onder andere muziek van Corelli en Vivaldi op het programma.

Foto: Kees Koudstaal

——————————————————————–

Zaterdagmiddag 20 april vormt de aan de Brink gelegen Pauluskerk het podium voor het laatste van de zeven in het seizoen 2023/2024 door de Vrienden van de Pauluskerk georganiseerde concerten.
Te gast zijn dan de sopraan Johannette Zomer en fortepianist Siebe Henstra.
Het programma vermeldt van Wolfgang Amadeus Mozart een aantal liederen en zijn in 1778 in Parijs gecomponeerde klaviersonate KV332. Van Joseph Haydn brengt het duo een viertal van zijn in 1796 geschreven Canzonetta’s plus de Cantate a voce sola con accompagnamento del clavicembalo o fortepiano ‘Arianna a Naxos’.
Het concert in de Pauluskerk vangt aan om 16.00 uur, de toegang bedraagt 10 euro.

Iets over de musici

Na enige jaren als microbiologisch analiste gewerkt te hebben startte Johannette Zomer haar zangopleiding aan het Sweelinck Concervatorium in Amsterdam. Na haar afstuderen zong zij als sopraan bij tal van (inter)nationaal vooraanstaande barokorkesten onder dirigenten als Philippe Herreweghe, Ton Koopman en Frans Brüggen. Daarnaast trad ze regelmatig op als liedzangeres met repertoire dat zich uitstrekt van de renaissance tot muziek van bijvoorbeeld Hugo Wolf. Haar operadebuut maakte zij in oktober 1996 bij de Nationale Reisopera, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi’s Don Carlo. Sindsdien vertolkte zij meerdere malen diverse andere rollen op de operabühne. Ze is te horen op tal van cd’s die ze onder andere opnam met haar eigen Tulipa Consort. Haar in 2017 opgenomen cd JuStBach, waar onder anderen hoboïst Bart Schneemann en Siebe Henstra aan meewerkten, kreeg lovende recensies in de vakpers.

Zestien jaar jong was Siebe Henstra toen hij zijn eerste klavecimbel bouwde. Het instrument klonk beter dan het fabrieksinstrument dat hij twee jaar eerder cadeau had gekregen van zijn ouders en wakkerde zijn interesse voor het instrument alleen maar aan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij na de middelbare school klavecimbel ging studeren aan het Amsterdamse conservatorium bij Ton Koopman en Gustav Leonhard.

Dat hij prijswinnaar was op klavecimbelconcoursen in Edinburgh (1982) en Amsterdam (1987) heeft er zeker toe bijdragen dat hij kon bouwen aan een internationale carrière. Zo werkte hij als continuospeler en solist samen met orkesten als La Petite Bande, het Orkest van de 18e eeuw, het Ricercar Consort en het Koninklijk Concertgebouworkest. Daarnaast vormt hij duo’s met de celliste Lucia Swarts en klavecinist Menno van Delft (’Der prallende Doppelschlag’) en is hij als organist/klavecinist vast verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging. Onder leiding van dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen en Jos van Veldhoven werkte hij mee aan talloze CD-, radio-, TV-, plaat- en operaproducties. Hij gaf concerten in vrijwel alle Europese landen, Israel, de VS, Mexico en Japan en verzorgde masterclasses in landen als Finland, Duitsland, Portugal, Italië, Frankrijk, de Verenigde Staten, Mexico, Rusland, Catalonië en Tsjechië.

————————————————————————–


Voor de liefhebbers van het genre strijkkwartet was het zaterdagmiddag 23 maart genieten in de Pauluskerk. De violistes Rada en Rossi Ovtcharova brachten samen met Emlyn (altviool) en Willem (cello) Stam het programma ‘Intimate Papers’. Met overtuigend samenspel brachten zij de muziek van componisten als Schubert, Fanny Mendelssohn, Dvorak, Grieg en Borrodin voor het voetlicht.
Niet voor niets dwong het publiek het viertal met een stevig applaus een toegift af. Zo konden de bijna 80 concertbezoekers na Gerswhins ’Lullaby’ met een meer dan tevreden gevoel huiswaarts keren.
Het eerstvolgende concert op de zaterdagmiddag vindt 20 april plaats. Dan zijn te gast de sopraan Johannette Zomer en fortepianist Siebe Henstra. Op de muzieklessenaars staan dan composities van Mozart en Haydn. Over dat concert leest u later meer.

Zaterdagmiddag 23 maart vormt de aan de Brink gelegen Pauluskerk het toneel voor één van de meest populaire muziekgenres: het strijkkwartet. Door de eeuwen heen vormde het samenspel van vier gelijkwaardige strijkers – twee violen, altviool en cello – voor veel componisten een ultieme uitdaging om hun niet zelden gedurfde creatieve ideeën een plek te geven. In de Pauluskerk wordt dit geïllustreerd aan de hand van een negental aansprekende lyrische delen uit strijkkwartetten van componisten als Schubert, Grieg, Puccini, Dvorak, Verdi, Puccini en Borodin. Wat hun muziek met elkaar verbindt is dat ze uiting geeft aan hun zoektochten naar de meest intieme klankverbeeldingen.

Iets over de musici

Het strijkkwartet dat in de Pauluskerk acte de présence geeft wordt gevormd door de Bulgaarse violistes en zussen Rada en Rossi Ovcharova en de Canadees-Nederlandse broers Emlyn (altviolist) en Willem (cellist) Stam. Die laatste twee behoorden in 2009 samen met Rada Ovcharova tot de oprichters van het New European Ensemble. Dit ensemble, waarin musici uit heel Europa zich hebben verenigd, heeft dankzij fantasierijke programmeringen en ‘fantastische’ (NRC) en ‘uitstekende uitvoeringen’ (de Volkskrant) een grote reputatie opgebouwd en mag inmiddels gerekend worden tot de leidende ensembles van Nederland. Het ensemble treedt niet alleen op in vrijwel alle belangrijke concertzalen en theaters in Nederland. Concertreizen brachten de groep ook met veel succes naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Zweden, Finland, Italië, Libanon, China en Hong Kong.

Samen met haar zus Rada groeide Rossi Ovcharova in Bulgarije op in een gezin waar muziek de boventoon voerde. Op vijfjarige leeftijd pakte zij haar vioolstudie op om die veertien jaar later in Nederland aan de conservatoria van Groningen, Den Haag en Amsterdam te volmaken. Met het Nederlands Filharmonisch Orkest, Camerata Amsterdam, het Residentie Orkest en het New European Ensemble en verschillende kleinere kamermuziek ensembles treedt ze regelmatig op in Nederland, Italië, Zweden, Frankrijk en Bulgarije.

Het concert in de Pauluskerk, dat veel belooft voor liefhebbers van het genre strijkkwartet, vangt aan om 16.00 uur. De toegang bedraagt 10 euro, kinderen genieten gratis toegang.

—————————————————————-


Voor liefhebbers van het klavecimbel was het afgelopen zaterdagmiddag 24 februari smullen in de Pauluskerk! Uitgevoerd op twee klavecimbels speelden David Schlaffke en Henk van Zonneveld composities van François Couperin en Johann Sebastian Bach.
Hun optreden opende met het in 1722 door Couperin geschreven derde ‘Concert Royal’ om via diverse canons en fuga’s van Bach magistraal te eindigen met diens ‘Concerto a due Cembali’ (BWV1061).
Het enthousiaste applaus dat beide musici na afloop van hun optreden in ontvangst mochten nemen was meer dan verdiend!                                                                                                                                                                                                                                                           

Het eerstvolgende Paulusconcert vindt aanstaande zaterdagmiddag 23 maart plaats. Dan brengen de oprichters van het New European Ensemble, de Canadees-Nederlandse broers Emlyn en Willem Stam en de Bulgaarse zussen Rada en Rossitza Ovtcharova, aan de hand van delen uit acht strijkkwartetten van componisten als Schubert, Mendelssohn, Grieg en Borodin een bloemlezing van dit genre kamermuziek.

Iets over het programma

De klavecinisten spelen van beide barokgrootgmeesters niet alleen specifiek voor twee clavecimbels geschreven composities. Ze nemen de vrijheid ook muziek te spelen die niet voor hun instrumenten is geschreven. Zo opent het programma, dat naast Bachs Concerto a due Cembali ook twee fuga’s uit de Kunst der Fuge en een aantal canons uit de Goldbergvariaties en het Musikalisches Opfer vermeldt, met het derde Concerts Royaux van Couperin. In de programmatoelichting vat Henk van Zonneveld het concert zo samen: “Zo reizen we vanmiddag in gedachten van het Franse hof met zijn pracht en praal via de absolute top van de 18e eeuwse muziekgeleerden naar de vorst van het koninkrijk Pruisen. We blijven wakker tijdens de canons voor een graaf met een wat lagere rang en arriveren tenslotte in een café bij het gewone volk waar we tot de slotsom komen dat in alle omstandigheden muziek voor twee klavecimbels toch wel het mooiste is wat je als verpozing zou kunnen wensen.”

Iets over de musici

De in het Duitse Mühlhausen in Thüringen geboren David Schlaffke studeerde orgel en kerkmuziek aan de conservatoria van Leipzig en Kopenhagen. Later studeerde hij klavecimbel bij Menno van Delft aan het Koninklijk Conservatorium in Amsterdam. Hij is prijswinnaar bij de orgelconcoursen “Johann Sebastian Bach” in Arnstadt (2007) en “Gottfried-Silbermann” in Freiberg (2009). David Schlaffke geeft concerten in Nederland, Duitsland en andere Europese landen (o.a. Erfurter Dom, Thomaskirche Leipzig, Merseburger Orgeltage, Leipziger Bachfest, Riga Domkerk, Kopenhagen Domkerk, Grote Kerk Alkmaar).

Henk van Zonneveld behaalde voor zowel orgel als klavecimbel het Diploma Uitvoerend Musicus aan het Utrechts Conservatorium bij resp. Jan Welmers en Leni van der Lee. Daarna specialiseerde hij zich in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek en volgde masterclasses bij James David Christie, Jos van Immerseel, Ton Koopman, Gustav Leonhardt, en Harald Vogel. Hij maakte opnamen voor radio en televisie, treedt op in binnen- en buitenland en geeft verder concerten als continuo speler met koren, orkesten en kamermuziekensembles.

         

Zaterdagmiddag 27 januari concerteerde de jonge Oekraïense pianiste Anna Nebaba in een programma met composities van Beethoven, Schubert, Liszt en Chopin.

Iets over de pianiste

Als de in 2005 in het Oekraïense Donetsk geboren Anna Nebaba als zesjarige start met het volgen van pianolessen komt al snel haar uitzonderlijke muzikaal talent aan het licht. Na eerst lessen te hebben gevolgd in haar geboortestad zet zij in 2019 haar studie voort aan het Lysenko Muziek Lyceum in Kiev. Daar krijgt zij onder andere les van Borys Fedorov. Als 7-jarige wint zij de eerste prijs van de ‘Classical Meridian’ in Kiev. In 2020 en 2021 volgen eerste prijzen van de Amadeus Competitie in Charkov en het Internationale Kamermuziekconcours van Povzun.

Tot januari 2022 treedt Anna Nebaba niet alleen op in haar geboorteland, ze concerteert ook in grote zalen in landen als Zweden, Frankrijk, Georgië en Tsjechië. Het ligt in de bedoeling dat ze na haar lyceumopleiding haar pianostudie zal voortzetten aan het befaamde Staatsconservatorium van Kiev. De brute Russische invasie in februari 2022 steekt daar echter een stokje voor. Vanwege het heftige oorlogsgeweld moet Anna Oekraïne ontvluchten. Uiteindelijk komt zij samen met haar moeder en zus in Nederland terecht. Haar vader blijft achter in Kiev. In een interview naar aanleiding van een optreden in Ulvenhout, zegt zij daarover: “Ik mis echt mijn familie die daar moest blijven. Mijn vader is politie-kolonel die nog steeds in Kiev is om ons land te bevrijden. We bellen elkaar regelmatig. Ik mis mijn huis, Oekraïne en de prachtige steden waar ik ben opgegroeid. De meeste werden vernietigd door Russische agressie.”

Iets meer over het programma

Inmiddels heeft Anna Nebaba haar pianostudie in Nederland kunnen oppakken aan het Conservatorium van Amsterdam. In de Pauluskerk brengt ze een programma waar liefhebbers van pianomuziek van zullen smullen. Zo opent ze haar recital met de pianosonate opus 32, bijgenaamd ‘De storm’, van Ludwig van Beethoven. Daarna volgen werken van Schubert, Chopin en Liszt. Van die laatste staat de pianotranscriptie van de orkestversie van de eerste Mephisto-Waltz op het programma. Dat stuk is ontleend aan Nicolaus Lenau’s dichterlijke versie van Goethes Faust-legende en speelt zich af tijdens een bruiloftsfeest in een dorpsherberg. Daar grist demoon Mephistopheles een viool uit handen van een saaie violist om zelf de meest verleidelijke en bedwelmende tonen aan het instrument te ontlokken. Betoverd door de opwindende vioolklanken geeft Faust zich al dansend met een lokale schoonheid volledig over aan de opwindende muziek die een uitzinnige climax kent. Mag de eerste Mephisto-Waltz in de orkestversie al duivels genoeg klinken, in de pianoversie verliest de wals weinig van zijn intensiteit.

Concertoverzicht seizoen 2023-2024.

Voor dit seizoen hebben de Vrienden van de Pauluskerk maar liefst zeven spraakmakende en vooral ook gevarieerde concerten op stapel staan voor de zaterdagmiddag in de Pauluskerk.
Na het optreden van Mike Fentross is het op 28 oktober de beurt aan de talentvolle jonge Utrechtse pianist Alexander Jansen die composities brengt van onder anderen Rachmaninoff, Debussy en Albeniz.
Zaterdagmiddag 25 november is het programma geheel gewijd aan de grote meester Johann Sebastian Bach. Zijn muziek wordt gebracht door Robert Smith (viola da gamba & cello) en Henk van Zonneveld (klavecimbel).
Het eerste concert in 2024 vindt plaats op 27 januari. Dan is te gast de jonge Oekraïense pianiste Anna Nebaba die een romantisch programma met composities van Schubert, Chopin en Liszt in petto heeft voor de liefhebbers van pianomuziek.
Een maand later, op 24 februari, is het weer de beurt aan muziek uit de barokperiode. Uitgevoerd op twee klavecimbel spelen David Schlaffke & Henk van Zonneveld muziek van François Couperin en Johann Sebastian Bach.
In samenwerking met de Muziekschool Baarn Soestdijk geeft een door de oprichters van het New European Ensemble gevormd strijkkwartet op 23 maart een bloemlezing uit acht strijkkwartetten die sinds de 18e eeuw zijn gecomponeerd. De Canadees-Nederlandse broers Emlyn en Willem Stam en de Bulgaarse zussen Rada en Rossitza Ovtcharova brengen dan muziek van Schubert, Fanny Mendelssohn, Dvorák, Verdi, Grieg, Turina, Puccini en Borodin voor het voetlicht.
Het slotconcert van de concertreeks vindt plaats op zaterdagmiddag 20 april en staat in het teken van de componisten Joseph Haydn en Wolfgang Amadeus Mozart. Naast het nodige aan solo muziek voor de fortepiano zal de sopraan Johannette Zomer dan samen met fortepianist Siebe Henstra onder andere Haydns solocantate Arianna a Naxos ten beste geven.

Actuele informatie vindt u op de Facebookpagina.

Eerdere concerten

Op 30 september heeft u kunnen luisteren naar de internationaal vooraanstaande luitist Mike Fentross. Spelend op verschillende tokkelinstrumenten, te weten renaissance luit, vihulela en theorbe bracht hij met composities van John Dowland, Luys Milan en Robert de Visée een programma dat niet misstaat in Vorstelijk Baarn: ‘Muziek voor Koningen’.
Het tweede concert was op 28 oktober, met de jonge pianist Alexander Jansen die muziek van componisten als Chopin, Liszt, Albéniz en Rachmaninoff speelde.
Zaterdagmiddag 25 november verzorgde gambist en cellist Robert Smith samen met klavecinist Henk van Zonneveld het Paulusconcert in de aan de Baarnse Brink gelegen gelijknamige kerk. Op de lessenaars van beide Oude Muziek-specialisten stond die middag louter muziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750).  Zo gaven zij onder andere te beste diens tweede en derde sonate voor viola da gamba.