Het tettert je tegemoet uit allerlei reclamespotjes: “Nieuw! Nu nóg beter!” Geniet van je nieuwe smartphone, want het volgende model (uiteraard nóg beter) ligt al klaar om verscheept te worden naar de gretige consument. In het TV-programma Huizenjacht halen adspirant-huizenkopers hun neus op voor een amper 10 jaar oude keuken of badkamer: “Die gaat er als eerste uit!”

Maar telkens weer worden onze roze consumentendromen ruw verstoord. Door bijvoorbeeld beelden uit Syrië. Een ogenschijnlijk zeer beschaafde president, intelligent bovendien (in Londen opgeleid tot oogarts), die zijn volk vermorzelt. Zijn elegante vrouw, eveneens hoog opgeleid, die zich een slag in de rondte shopt terwijl haar volksgenoten in de gevangenissen worden doodgemarteld.

O Heer, zie hoe diep er wordt geleden, hoe het kwaad de ziel belaagt.

Hoe houdbaar is ons plezier om nieuwe spullen als ze morgen al niet meer nieuw zijn en als ze hun glans verliezen door de schaduw van de ene crisis na de andere?

God zij dank, al het nep-nieuw zal eens en voorgoed het veld ruimen voor echt, onvergankelijk nieuw. Wereldwijd en hemelsbreed.

“Zie, Ik maak alle dingen nieuw.” (Openbaring 21:5)

Anca Gunnink